sunnuntai 6. lokakuuta 2024

Yhteenveto Norjan matkan jälkeen

Yhteensä ajoimme noin 3328 km. Jos jättää pois laskuista Suomen mantereella ajetut kilometrit, tulee matkaksi 2913 km.

Alla tarkemmat matkat ja kilometrit. Päivämääriä klikkaamalla aukeaa kyseisen päivän postaus.

Koko Norjassa ajettu reitti on kartalla seuraavassa postauksessa.


8.8.2024: Helsingistä Naantaliin noin 180 km. Sekä Ruotsissa Kapellskäristä Västeråsiin noin 170 km.

9.8.2024: Västeråsista Norjaan Hafjelliin noin 510 km.

10.8.2024: Hafjellista Jotunheimen kansallispuistoon noin 200 km.

11.8.2024: Jotunheimen kansallispuistosta melkein Eikesdaleniin asti noin 270 km.

12.8.2024: Eikesdalenin läheltä Kristiansundiin noin 190 km.

13.8.2024: Kristiansundista Valldaliin noin 190 km.

14.8.2024: Kristiansundista Vindedaleniin noin 310 km.

15.8.2024: Vindedalenista Fagernesiin noin 220 km.

16.8.2024: Fagernesista Ruotsiin Karlstadiin 410 km.

17.8.2024: Karlstadista Häverösundiin noin 340 km.

18.8.2024: Ajettu Häverösundista Grisslehamiin noin 17 km. Sekä Ahvenanmaalla Eckeröstä Hummelvikiin noin 62 km. Sekä Torsholmasta Brändön kunnassa majoitukseen Brändössa noin 10 km.

19.8.2024: Ajettu reitti Brändön majoituksesta Åvan lauttarantaan noin 14 km. Sekä Kustavista Helsinkiin noin 235 km.


Menot:

Auton sähkö koko matkan ajalta: 241,50 e.

Majoitukset 10 yötä (+ yksi ilmainen yö autossa): 949,86 e.

Ruuat ja juomat koko matkan ajalta: 616 e.


Ajettu reitti kartalla

Alla kartta minkä reitin ajoimme Norjassa roadtripillä. Reitti alkaa alhaalta oikealta pohjoista kohti ja päättyy samalle seudulle vasemmalta etelästä, merkitty keltaisella viivalla. Oranssit täplät ovat yöpymispaikkojamme 9.8-15.8. 

Karttapohjana on kuva, joka oli useammalla maisemareitillä matkamme varrella esillä. 


Kuva. Ajettu reitti Norjassa. Keltaisella viivalla reitti. Oranssit pallukat yöpymispaikkoja. Klikkaamalla kuvan saa suuremmaksi.


Ennen Norjaa, lähdimme 8.8 Naantalista laivalla Ruotsiin ja yövyimme Ruotsin puolella Västeråsissa yhden yön.

Paluumatkalla olimme kaksi yötä Ruotsissa; 16.8 Karlstadissa sekä 17.8 Häverösundissa ja vielä yhden yön 18.8 Ahvenanmaalla Brändön saaressa.

Sähköauton lataus Norjassa

Tässä pientä yhteenvetoa, millaista oli olla sähköautolla (Polestar) Norjassa:

Norjassa on hyvin sähköauton latureita joka puolella, joten missään kohtaa sen kanssa ei tullut ongelmia ja aina niissä oli myös tilaakin. Ja kun huolehti ettei akku mennyt koskaan alle 20 %, niin oli aina myös varaa etsiä joku muu laturi, jos joku ei toiminut tms. Emme myöskään juurikaan ladanneet akkua pikalatureilla yli 80 %:n, koska silloin latausvauhti hidastuu merkittävästi. Muutaman kerran latasimme enemmän.

Käytimme Norjassa auton pikalatureita yleensä vain silloin, kun olimme myös itse autossa ja odotimme auton lataukseen käytetyn noin 5-15 minuutin ajan. Jos tiesimme, että poistumme johonkin pidemmälle autosta, oli järkevämpää valita hitaampi laturi. 

Vain yhdessä hotellissa saimme loppujen lopuksi pihalla auton koko yöksi hidaslaturiin; muut yöt auto ei ollut latureissa kiinni. Ja sekin laturi oli kaupallisen ylläpitämä ja myös tavallisen kylmäaseman vieressä. 

Yllättäen muilla reissun hotelleilla ei ollut latauspalveluja pihoillaan Norjassa, jolloin auton olisi saanut täyteen yön aikana.

Ruotsissa menomatkalla Västeråsissa hotellilla oli kaupallinen hidaslaturi pihassa, mutta se ei toiminut jostain syystä. Oli epäkunnossa-laput päällä.

Mieheni hoiti auton lataamiseen liittyvät asiat reissun aikana. Vaikutti olevan hommaa kaikissa eri apeissa mitä ladata puhelimeen ja syöttää luottokorttitietoja niihin. Mutta melko kivuttomasti lataukset aina hoituivat.

Norjassa riittää ylämäkiä ja alamäkiä ja meidän automme osasi hyvin ennustaa sähkönkulutukset myös korkeuserojen mukaan. Alamäkiä mennessä akkua ei kulunut yhtään, ylämäissä sitten senkin edestä.


19.8.2024 Brändö - Koti

Aamulla majoituksessa on aamupala klo 8. Kahdessa muussa huoneessa tai pihapiirin mökissä on asukkaita. 

Meillä on aikaa ennen lauttaa kohti Kustavia, joten pakkaamme auton ja lähdemme tutkimaan saarta autolla ja käymme mm. lintutornilla.


Kuva. Brändön lintutorni


Lautta lähtee Åvan puolelta saarelta klo 12.30 kohti Kustavia (Vuosnaista) sieltä matka jatkuu kohti kotia. Kustavissa ladataan vielä autoa pikalaturissa kaupan pihalla.


Oli mukava reitti tulla Ruotsista Suomeen Ahvenanmaan ja Brändön kautta. Erilaista kuin risteilylaivalla. Enemmän aikaa olisi tietysti voinut käyttää ja jäädä toiseksikin yöksi jonnekin, niin olisi ehtinyt kierrellä Ahvenanmaatakin. Ja suunnittelu tälle reitille vei aikaa, kun piti tarkistaa aikataulut ja ajomatkat ja maksaa kaikki etukäteen, sekä olla varma, että kaikki tulee tulee onnistumaan aikataulullisesti, kun siirtymäaikoja ei ollut paljon.


Norjan reissumme on lopussa. Päätämme lopettaa matkan menemällä vielä yhdeksi yöksi suvun mökille, mutta nyt emme sentään nuku yötä autossa, kuten menomatkalla.


Kuva. Ajettu reitti Brändön majoituksesta Åvan lauttarantaan


Ajettu reitti Brändön majoituksesta Åvan lauttarantaan noin 14 km. Sitten Kustavista Helsinkiin noin 235 km.