Tässä pientä yhteenvetoa, millaista oli olla sähköautolla (Polestar) Norjassa:
Norjassa on hyvin sähköauton latureita joka puolella, joten missään kohtaa sen kanssa ei tullut ongelmia ja aina niissä oli myös tilaakin. Ja kun huolehti ettei akku mennyt koskaan alle 20 %, niin oli aina myös varaa etsiä joku muu laturi, jos joku ei toiminut tms. Emme myöskään juurikaan ladanneet akkua pikalatureilla yli 80 %:n, koska silloin latausvauhti hidastuu merkittävästi. Muutaman kerran latasimme enemmän.
Käytimme Norjassa auton pikalatureita yleensä vain silloin, kun olimme myös itse autossa ja odotimme auton lataukseen käytetyn noin 5-15 minuutin ajan. Jos tiesimme, että poistumme johonkin pidemmälle autosta, oli järkevämpää valita hitaampi laturi.
Vain yhdessä hotellissa saimme loppujen lopuksi pihalla auton koko yöksi hidaslaturiin; muut yöt auto ei ollut latureissa kiinni. Ja sekin laturi oli kaupallisen ylläpitämä ja myös tavallisen kylmäaseman vieressä.
Yllättäen muilla reissun hotelleilla ei ollut latauspalveluja pihoillaan Norjassa, jolloin auton olisi saanut täyteen yön aikana.
Ruotsissa menomatkalla Västeråsissa hotellilla oli kaupallinen hidaslaturi pihassa, mutta se ei toiminut jostain syystä. Oli epäkunnossa-laput päällä.
Mieheni hoiti auton lataamiseen liittyvät asiat reissun aikana. Vaikutti olevan hommaa kaikissa eri apeissa mitä ladata puhelimeen ja syöttää luottokorttitietoja niihin. Mutta melko kivuttomasti lataukset aina hoituivat.
Norjassa riittää ylämäkiä ja alamäkiä ja meidän automme osasi hyvin ennustaa sähkönkulutukset myös korkeuserojen mukaan. Alamäkiä mennessä akkua ei kulunut yhtään, ylämäissä sitten senkin edestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti