maanantai 30. syyskuuta 2024

16.8.2024 Fagernes - Karlstad

On aika jättää hyvästit Norjalle. Ajamme itää kohti Utøyan muistomerkin kautta. Laitamme auton laturiin ja kierrämme rauhallisessa poukamassa lukemassa uhrien nimet ja iät pylväistä.


Kuva. Utøyan muistomerkki


Kuva. Utøyan muistomerkki


Vähän ennen Osloa pysähdymme lounaalla Bekkestuassa salaattibaarissa. Lataamme autoa. On lämmin ja aurinkoinen päivä.

Sitten jatkamme Osloon ja sen ohi tunneleihin ja taidettiin nähdä vilaukselta kuninkaanlinna ja tuomiokirkko.

Norjan ja Ruotsin rajalla, Ruotsin puolella, käymme Dollars Storessa ja lataamme autoa pihalla.

Ajamme Karlstadiin isoon ketjuhotelliin. Täällä on reissun ainut hidaslaturi pihalla, mutta se ei ole hotellin oma. Laitamme auton ajastuksella lataamaan yöaikaan halvemman hinnan takia.

Lähdemme pian kävellen keskustaan Karlstadin ölhalliin ja maistelemme muutaman oluen. Saamme kuunnella baarissa letkeää ruotsalaista livemusiikkia. Näin perjantaina on melkoinen vilske kaupungilla.


Kuva. Karlstadissa


Kuva. Carlstad Ölhall


Hotellilla lyömme lukkoon seuraavat päivät ja teemme tarvittavat varaukset ja maksut. Varaamme seuraavaksi yöksi hotellin Häverösundista, koska se on tarpeeksi lähellä
Grisslehamnia, josta matkaamme sitä seuraavana aamuna laivalla, Eckerölinjenillä, Ahvenanmaalle Eckeröhön. Laiva lähtee klo 10 ja on perillä kahden tunnin päästä, eli Suomen aikaan klo 13. Eckeröstä on käytännössä ajettava suoraan hidastelematta Ahvenanmaan läpi itäpuolelle Hummelvikiin, josta ajamme Ålandstrafikenin pyörittämään lauttaan klo 15.10. Ennen Hummelvikia on huomioitava, että on mentävä vielä yhdellä lossilla. Ja on huomioitava annetut aikataulut, jolloin pitää olla viimeistään lauttarannoissa. Lautta vie Torsholmaan Brändön kuntaan, josta varaamme yön majoituksen Brändö Bike and bedistä. Sieltä on sitä seuraavana päivänä lähdettävä siten, että ehdimme lauttaan klo 12.30 mantereelle Kustaviin. Se lauttamatka on maksuton, koska väliin tulee yöpyminen saaristossa.


Kuva. Ajettu reitti


Ajettu noin 410 km

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti